A só bizonyos szinten egészséges, és ízletesebbé teszi az ételeinket, de ne feledkezz meg arról, hogy, ha túlzásba viszed a sófogyasztást, annak komoly egészségügyi következményei lehetnek.

1. Veseproblémák kialakulása

A magas nátriumtartalmú étrend növeli a vesekő kialakulásának kockázatát. A só növeli a vizeletben lévő kalciummennyiséget, ez pedig előbb-utóbb vesekő kialakulásához vezet. Minél több sót fogyasztasz, a test annál több vizet tart vissza, hogy megpróbálja hígítani a nátriumot.

A magas nátriumtartalmú étrend esetén azonban a vesék kevesebb vizet ürítenek, ezért a vérnyomás magas lesz. A vérnyomás emelkedik, hogy csökkenteni tudja a szervezet a sótartalmat, ezáltal pedig nagy nyomás nehezedik a vesékhez vezető artériákra, így könnyen veseelégtelenség alakulhat ki.

2. Magas vérnyomás kialakulása

Mint már említettük, azoknál a személyeknél, akik sok sót fogyasztanak, könnyen kialakulhatnak vérnyomás problémák, esetükben sokkal nagyobb a magas vérnyomás kialakulásának kockázata. Mindez azért van, mert a só miatt visszatartja a vizet a szervezet, és megnehezíti a szív munkáját, nagy nyomást gyakorolva a szervekre, ami szívbetegséghez, szélütéshez, demenciához, szív- és érrendszeri betegségekhez és más súlyos problémákhoz vezethet.

3. Puffadást okoz

Aki túl sok sót fogyaszt, annak a szervezete jobban visszatartja a vizet. Sokan azt gondolják, hogy bizonyos élelmiszerek miatt puffadnak, az igazság azonban az, hogy a vízvisszatartás következtében is könnyen puffadás alakul ki. Láb- és kézduzzadás, úgynevezett ödéma is kialakulhat a túlzott sóbevitel következtében. A rendszeres és túlzott sófogyasztás miatt tartja vissza a szervezet a vizet, ami könnyen állandó puffadáshoz, hasi diszkomfortérzéshez vezet.

4. Lelassult gondolkodás

A Neurobiology of Aging-ben 2011-ben megjelent egy tanulmány mely szerint a nagy mennyiségű sóbevitel és a mozgásszegény életmód következtében sokkal erőteljesebb az idős személyeknél a kognitív hanyatlás. A túlzott sóbevitel gyulladást okozhat a szervezetben, ez pedig a gondolkodásra is hatással van. Ezenkívül, akik túl sok sót fogyasztanak, nem isznak elegendő vizet, és a kiszáradás is agykárosodást okozhat.

5. Osteoporosis kialakulása

Minél több sós élelmiszert eszünk, annál több kalciumot veszít a szervezet. Ha nincs elegendő kalcium a vérben, akkor a csontokból kezdi kivonni a szervezet, éppen ezért könnyen csontritkulás alakulhat ki.

A sófogyasztás korlátozása:

– csökkenteni kell, vagy kerülni a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását. Ezekből az élelmiszerekből hiányoznak a minőségi tápanyagok, és helyette igen sok sót tartalmaznak

– étrendünk legyen káliumban gazdag. A kálium némiképp ellensúlyozhatja a felesleges sóbevitelt, és csökkenti a vérnyomást. Együnk rendszeresen banánt, édesburgonyát, spenótot, avokádót és paradicsomot.

filantropikum

Havi egyszer exkluzív tartalmat küldünk, kizárólag emailben, ami ingyenes könyveket, meditációkat, videókat, egyedi csillagjegy elemzéseket, és még egyéb érdekes dolgokat foglal magába.

Felkapott bejegyzés:

Legutóbbi bejegyzések:

Close Menu