A dán pszichológus-tanár fontos dologra hívja fel a figyelmet a gyermekneveléssel kapcsolatban.
Iben Dissing Sandahl Játék dán módra című könyvében kiemeli annak fontosságát, hogy ha boldog, kiegyensúlyozott és érzelmileg rugalmas gyerekeket szeretnénk nevelni, akkor egész egyszerűen hagyjuk őket játszani. Ne zsúfoljuk tele a napjaikat fejlesztő szándékú, irányított tevékenységekkel, hanem hagyjuk őket szabadon játszani.
Vekerdy Tamás is hasonló nézeteket vall és hangoztat évtizedek óta:
“A szülők beveszik a süket dumát arról, hogy teljesítményelvű világban élünk, ha jót akarsz a gyerekednek, »topmenedzserképzést már az óvodában is«! Jönnek a béték, a káefték az oviba, kikapkodják a kicsiket a szabad játékból és elviszik »képezni«; lovagolni, úszni, angolórára… ami teljesen abnormális. A zseniális topmenedzser nem abból lesz, aki már az óvodában topmenedzserképzést kapott. Hanem abból, aki teljes értékű óvodás lehetett, sok mozgással, szabad játékkal, mindennapos mesehallgatással”
A dán pszichológus is ezt a nézetet vallja. Dánia régóta a világ legboldogabb országai közé tartozik. Sandahl egy amerikai íróval együtt járt utána, mi lehet ennek az oka, és arra jutottak, hogy a legfőbb ok a sok szabad játékon alapuló nevelés.
Sok szülő merő jó szándékból mindenféle fejlesztésre, különórára viszi már az ovis gyerekeket is, ám nem jó nagy nyomás alá helyezni a kicsiket. Dániában nem lexikális anyagokkal tömik a legkisebbek fejét, mert ekkor még gyerekeknek kell maradniuk és játszaniuk. A 10 évesnél fiatalabbak délután két órakor végeznek az iskolával, és utána nem házit írnak, hanem játszanak. A dán pszichológus sem veti el a fejlesztést, de a túlzsúfolt napirend elkerülését fontosnak tartja.
Miért jó a sok szabad játék a gyerekeknek?
Az spontán játék sikerélményeket és örömöt okoz, mert nincs rajta nyomás. Így a gyerekekben erős belső iránytű és rugalmasság fejlődik ki. És minél erősebb ez a belső iránytű, annál jobban érzik magukat, erős önbizalom alakul ki bennük, ami egész életük alakulására kihat, szinte minden életterületet meghatároz. Továbbá fejleszti a kreativitást, az empátiát, a stresszkezelést, az érvelési és szociális készségeket, és nyugtatólag is hat a kicsikre.
Dániában a gyerekek tanítás után „szabadidős iskolában” folytatják a napot, ahol laza keretek közt játszhatnak.
Ha úgy érezzük, nekünk ez kimaradt az életünkből, akkor a jó hír, hogy a játék felnőttként is hasznos: örömérzetet és sikerélményeket ad ilyenkor is.